Extra financiering lespakket Razende bol

Uitbreiding naar 43 basisscholen

De natuurlessen over de Razende Bol, een zandplaat tussen Texel en Den Helder, kunnen worden opgeschroefd naar 43 scholen in Noord-Holland. Na een lange zoektocht is de financiering voor dit waardevolle project rondgekomen.  

Het lespakket is tot stand gekomen door een samenwerking van Landschap Noord-Holland, de Helderse Vallei  en Ecomare. In het lespakket staat de bijzondere natuur van de Razende Bol centraal. Kinderen krijgen de opdracht om mee te denken met de boswachter hoe ze het gebied kunnen beheren.    

,,Dit gebeurt op bijzondere manieren”, vertelt projectleider Hartger Griffioen van het Landschap Noord-Holland. ,,Er zitten ondermeer danslessen in. Zo leren kinderen spelenderwijs het belang van afstand en persoonlijke ruimte, zoals die ook voor dieren gelden. En er gaat ook een onderdeel over het ziekenhuis en de geboorte van baby’s. De Razende Bol is immers kraamkamer voor vogels en zeehonden. Zo proberen we de natuur met metaforen begrijpelijk te maken voor alle kinderen.” 

De zandplaat voor de kust van Den Helder is namelijk een welkome stop voor duizenden trekvogels, om te eten, te nestelen en hun jongen groot te brengen. Ook zeehonden vinden hier hun huis. Tegelijkertijd is de Razende Bol een populaire recreatiebestemming. Dat levert soms spanningen op. 

Onder het motto van 'vroeg geleerd is oud gedaan', is daarom het idee ontstaan om kinderen ook uitleg te geven over deze bijzondere natuur in hun eigen woongebied. Het lespakket liep de afgelopen jaren als pilot op drie scholen. Tot grote tevredenheid van alle betrokkenen.

Door de financiering van 20.000 euro vanuit Stichting de Versterking, het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Holland en het Ars Donandi+Russel ter Brugge Fonds is er nu genoeg geld om het lespakket uit te breiden naar ruim veertig scholen in de regio.

Actieplan Vaarrecreatie
Het beheer rondom De Razende Bol is een van de pilotprojecten van het Actieplan Vaarrecreatie Waddenzee. Het actieplan was met name bij de ontwikkeling van het lespakket betrokken.